Rouw Made for Moments > Veelgestelde vragen over rouwkaarten

Op deze pagina alle antwoorden op veelgestelde vragen over rouwkaarten

Onze antwoorden op de veelgestelde vragen. Staat je vraag en antwoord er niet tussen? Neem gerust contact met ons op.

Verzenden van rouwdrukwerk

Wat heb ik nodig om de rouwkaarten te verzenden?

Om een rouwkaart te verzenden heb je het volgende nodig:

  • Een envelop (met of zonder rouwrand, dat maakt niet uit voor de verzending) 
  • Een rouwzegel (weeg de kaart + envelop even, voor voldoende porto. <20 gram = 1 zegel, 20-50 gram = 2 zegels)
  • Een rouwverzendset. Deze set bestaat uit twee verzamelenveloppen, waarin de individuele rouwkaarten gebundeld worden. De verzamelenveloppen geven aan dat het post betreft die met voorrang en grote zorgvuldigheid in behandeling moet worden genomen. Deze zijn te koop bij ieder PostNL-punt of doe dit in overleg met de begrafenisondernemer.
 

Kies je voor directe verzending via onze website? Dan regelen wij al bovenstaande voor je.

Met welke postzegels verzend ik een rouwkaart?

Je verzendt een rouwkaart met een rouwzegel. Daaraan kan PostNL de rouwpost herkennen en extra aandacht geven. De rouwzegels zijn tevens herkenbaar voor de ontvangers van de rouwkaart.

Kan ik de rouwkaarten door Made for Moments laten versturen?

Ja, dat kan. We hebben een extra service voor het direct verzenden naar geadresseerden. Kies bij het bestellen voor 'directe verzending' en voeg de adressen toe. Het is mogelijk om via het eigen account het adresboek al (vooraf) te vullen. Meer info over onze rechtstreeks verzendservice vind je hier.

Kan ik een deel van de bestelling naar mijn eigen adres verzenden en de rest direct door jullie laten verzenden?

Dat kan door twee aparte bestellingen te plaatsen. Voor de verzendservice is het proces als volgt: in het bestelproces kun je kiezen voor “direct verzenden”, er verschijnt een geadresseerden-pagina, hier wordt 1 kaart per adres naar verzonden en kun je de adressen invoeren voor de directe verzending. Voor de overige kaarten die je op je eigen adres wilt ontvangen kun je de order apart plaatsen door in het bestelproces te kiezen voor ‘pakket thuis ontvangen’.

Wat zijn de verzendkosten?

Wij rekenen verzendkosten bij iedere order, behalve de eerste proefdruk. Voor verzending binnen Nederland, België en Duitsland geldt €3,95 standaard. Voor een pakket (vanaf 50 stuks) binnen NL, BE en DE €5,95. Voor alle andere landen geldt €11,95 standaard en bij een pakket (vanaf 50 stuks) €14,95.

Bezorging van rouwdrukwerk

Wat is de levertijd van rouwdrukwerk?

We hebben diverse mogelijkheden voor levering. Op deze pagina lees je alles over de levertijden.

Wat doet de bezorger met mijn pakket als ik niet thuis ben?

Bij afwezigheid levert de aanbieder het pakket bij de buren of doen ze de volgende werkdag een nieuwe afleverpoging. Lukt de tweede afleverpoging ook niet, dan is de kans groot dat het pakket bij een afhaallocatie wordt afgeleverd. Dit kun je via de traceercode zien. Heb je geen traceercode of is het pakket kwijt, neem dan alsjeblieft even contact op, dan gaan wij er achteraan.

Mijn kaarten zijn niet op tijd geleverd, wat nu?

Als je je kaarten op tijd besteld hebt, maar niet binnen de verwachte levertijd hebt ontvangen, neem hiervoor contact met ons op. 

Wanneer verstuur ik een rouwkaart?

Een rouwkaart verstuur je zo snel mogelijk. Dit kan zodra alle informatie over en rondom het afscheid van de overledene bekend is.

Rouwkaart maken

Kan ik zelf een rouwkaart maken?

Zeker. Je kunt kiezen voor een rouwkaart uit onze collectie of voor een voorbeeld rouwkaart. In onze editor kan je gemakkelijk en direct starten met het maken van een persoonlijke kaart. Tip: zijn nog niet alle gegevens bekend? Zet de kaart dan al zo ver mogelijk klaar in je eigen collectie en vul deze aan zodra alle gegevens bekend zijn. Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!

Wat zet ik op een rouwkaart?

Uiteraard ben je vrij om te communiceren op de rouwkaart wat jullie graag willen. In de meeste gevallen bestaat de inhoud van een rouwkaart uit twee onderdelen, namelijk: informatieve en persoonlijke teksten. In het informatieve gedeelte, deel je informatie over de overledene zoals: zijn of haar geboortedatum, overlijdensdatum en de familieleden. Maar ook informatie over de afscheidsdienst of voor welk gedeelte men is uitgenodigd. Daarnaast is er op een rouwkaart vaak ruimte voor een persoonlijke tekst van de nabestaanden, ook hierin ben je helemaal vrij. Zijn de gegevens nog niet helemaal compleet, maar heb je wel al een rouwkaart uitgekozen? Ga dan gerust vast aan de slag, sla je creatie op in je eigen collectie en vul de onbekende gegevens op een later tijdstip aan.

Ik wil een kaart in een ander formaat. Hebben jullie dat ook?

Ieder design is beschikbaar in een van onze formaten naar keuze. Je hebt hier wel even onze hulp voor nodig. Als je contact met ons opneemt, staat het ontwerp zo voor je klaar. Ben je op zoek naar een origineel ander formaat, bijvoorbeeld A5 staand, een drieluik kaart of een kaart met flap? Ook daarin denken we graag met je mee.

Ik wil nog iets aan het ontwerp veranderen. Dat lukt mij echter niet met de editor. Wat moet ik doen?

Neem even contact met ons op en we zorgen dat het goed komt!

Kan ik ook andere lettertypes kiezen?

Je kunt een keuze maken uit alle lettertypes die op de site aangeboden worden. Je vindt deze in onze editor onder 'lettertype kiezen' bij 'tekst'. Het is helaas niet mogelijk om andere lettertypes, die niet in onze editor staan, te gebruiken.

Hoe kan ik zien of alle tekst precies in het midden staat op de kaart?

In de editor is hiervoor een hulpraster toegevoegd. In de editor, rechts naast de titel van het kaartje, staat een vierkant icoon met kleine vierkantjes erin. Als je deze aanklikt verschijnt er op je ontwerp een raster met lijnen. De rode lijnen laten het midden van het kaartje zien. Op elk element wat je selecteert verschijnt in het midden een rood puntje, hiermee kan je elementen op de lijnen rechtzetten.

Kan mijn ontwerp ook in folie worden gedrukt?

Dat kan! Kies bij 'kleur' in de editor voor een foliekleur naar keuze. Houd er alleen rekening mee dat een folie afwerking een langere productietijd heeft en daardoor niet de volgende dag bezorgd kan worden.

Hoe kan ik een bidprentje of gedachteniskaartje in dezelfde stijl van mijn rouwkaart bestellen?

Heb je een mooie kaart gevonden en wil je in dezelfde stijl een bijpassend kaartje maken? Dat kan, we maken graag een bijpassend ontwerp voor een bidprentje of gedachteniskaartje. Bekijk hier de mogelijkheden.

Kan ik een proefdruk bestellen?

Het is mogelijk een proefdruk van de kaart te bestellen; zowel digitaal als fysiek. Je kunt een digitale proef als PDF downloaden in het bestelproces. Ook kun je een fysieke proefdruk bestellen, zodat je de kaart in het echt kunt beoordelen. Je ontvangt bij de eerste proefdruk tevens een sampleset van alle papiersoorten en envelopkleuren.

Afbeeldingen of foto toevoegen

Ik heb zelf een mooie afbeelding. Kan ik die gebruiken?

Je kunt eigen (gevonden) afbeeldingen uploaden bij het onderdeel 'afbeelding' in de editor. Let er altijd wel goed op dat je de afbeelding ook mag gebruiken. Made for Moments is niet aansprakelijk als er een afbeelding gebruikt wordt, waar anderen de rechten van bezitten. Dat risico is voor de besteller zelf. De afbeeldingen in onze beeldbank zijn allemaal vrij te gebruiken.

Aan welke standaarden moeten foto's voldoen om ze mooi op de kaart te krijgen?

Een goede kwaliteit is een resolutie van 300 dpi op ware grootte in RGB-kleuren. Twijfel je aan de kwaliteit van de foto? Stuur dan je foto naar rouw@madeformoments.nl, dan kijken we graag even met je mee.

Hoe krijg ik mijn foto mooi in het fotokader op de kaart?

Kaarten waar foto's in een kader staan, zijn voorzien van een 'vervang' button. Is de button niet zichtbaar? Dan kan je huidige foto verwijderen en een nieuwe afbeelding uploaden. Een kader kan je als laag boven de foto plaatsen. Lukt het niet? Neem gerust contact met ons op!

Account

Hoe sla ik mijn kaart op?

Als je bezig bent met het bewerken van je kaart in onze editor kan je kiezen voor 'opslaan'. Zorg wel dat je bent ingelogd. Je kaart wordt nu opgeslagen in je eigen collectie. Dit kan je terugvinden onder het poppetje in de menubalk rechts bovenaan. Elke keer dat je een aanpassing maakt, kan je kiezen om het op te slaan onder een nieuwe naam (de oude versie wordt dan ook bewaard) of het huidige ontwerp te overschrijven.

Hoe lang blijft mijn kaart in mijn account staan?

Je kaart blijft altijd in je account staan. Als je jouw account verwijdert, dan verwijder je hiermee al je gegevens, ook je ontworpen en opgeslagen kaarten worden dan verwijderd. Wil je dat we je account definitief verwijderen? Stuur een mail naar rouw@madeformoments.nl.

Kan ik mijn bestellingen terug zien?

Ja, dit kan onder het kopje 'bestellingen' in jouw account.

Enveloppen

Hebben jullie rouw enveloppen?

Wij hebben twee soorten enveloppen met een rouwrand. We hebben een witte envelop en een biotop kleur, deze is off-white. De enveloppen kunnen bij het bestellen van de kaart gekozen worden en hebben dan meteen het juiste formaat. Je kan ook de enveloppen vooraf bestellen. Let erop dat de envelop altijd een maat groter is dan het kaartformaat.

Wat is een rouwverzendset en hebben jullie die?

Deze set bestaat uit twee verzamelenveloppen, waarin de individuele rouwkaarten gebundeld worden. De verzamelenveloppen geven aan dat het post betreft die met voorrang en grote zorgvuldigheid in behandeling moet worden genomen. Deze zijn te koop bij ieder PostNL punt of doe dit in overleg met de begrafenisondernemer. Kies je voor directe verzending via onze website? Dan regelen wij dit voor je.

Verkeerde enveloppen ontvangen?

Neem direct contact met ons op. Dan zullen we de juiste enveloppen toesturen. De verkeerd ontvangen enveloppen ontvangen we graag retour.

Prijzen en betaling

Wat kost een kaart?

De prijs van je kaart is afhankelijk van het papiersoort, het formaat en het aantal kaartjes dat je bestelt. Hoe meer kaarten je bestelt, hoe lager de stukprijs. Gebruik onze prijscalculator op de productpagina van de kaart om je prijs te berekenen. De minimale oplage is 5 stuks.

Kan ik ook achteraf betalen?

Achteraf betalen verloopt via onze partner Klarna. Klarna stuurt je een factuur per e-mail, zodra jouw bestelling is verzonden. Je kunt betalen wanneer het jou het beste uitkomt, binnen de betaaltermijn van 14 dagen. Wil je gebruik maken van achteraf betalen? Lees er hier meer over.

Kan ik factuur van de order krijgen?

Facturen vind je in jouw account onder het kopje 'bestellingen'. Hier kun je de factuur downloaden zodra de order gereed is.

Wat kost een drukbestand in PDF?

De kosten voor een drukbestand in PDF bedragen €55,00.

Uitvaartondernemers

Werken jullie samen met uitvaartondernemers?

Wij werken nauw samen met uitvaartondernemers. We bespreken graag met elkaar de mogelijkheden.

Kan ik als uitvaartondernemer met jullie samenwerken?

Als uitvaartondernemer maak je bij Made for Moments op een eenvoudige manier rouwkaarten samen met je klant. We bieden je als uitvaartondernemer een speciaal ‘reseller’ account aan. Met een zo'n account heb je de mogelijkheid om je eigen klanten te beheren, hun rouwdrukwerk te ontwerpen en de klant te laten meekijken/ontwerpen. Dit alles gebeurt via een volledig online proces en uiteraard met overzichtelijke facturatie. Maak gebruik van onze collecties rouwkaarten of plaats eigen ontwerpen online via de makkelijk te gebruiken online editor. Neem contact met ons op voor mogelijkheden voor uitvaartondernemers.

Jouw mening

Tevreden?

Wij werken elke dag met vakkundige collega's om alles goed te laten verlopen. We doen alles voor een tevreden klant. Na het plaatsen van je bestelling nodigen we je uit om een review bij Feedback Company achter te laten. We vinden het fijn om te horen hoe je het proces en resultaat ervaren hebt.

Niet tevreden?

Bij Made for Moments vinden wij het belangrijk dat jij tevreden bent over de kwaliteit van onze producten. Niet tevreden? Neem dan contact met ons op via rouw@madeformoments.nl of bel ons op werkdagen tussen 9.00 - 21.00 op 085 - 043 80 80. We kijken samen met jou naar een passende oplossing.